PRODUK MUSLIM . BERSIH. SUCI. HALALAN TOYYIBAN

Sunday, August 14, 2011

MENU IFTAR

Kuih keria kegemaran anak2...utk menyira gula pd kuih keria ni taklah susah, cuba ikut resepi yg maklagn sertakan dibawah ni:-



4sb gula pasir

2sb air

1st tepung gandum (tips dpt dr internet)



Cara

Masukkan gula + air dlm kuali dan kacau. Gunakan api yg kecil. Bila sudah kelihatan buih2 dlm kuali baru masukkan tpg gandum dan kacau. Tujuannya utk mengekalkan gula pd kuih keria supaya tahan lama dan tak cair. Kemudian masukkan kuih tersebut dan gaul sehingga semua kuih diselaputi gula.Perhatikan gula mulai pekat. Pastikan api sekecil2nya. Kalau api besar gula akan mencair semula.Kacau hingga gula tersebut membeku sendiri...mudah bukan...selamat mencuba.



karipap sardin kegemaran anak2 maklang. Maklang lebih suka guna resepi doh yg ringkas dr kak noormasri...kini dan selamanya...mari kita tengok resepi doh yg maklang guna.


Doh karipap


2cwn tepung gandum


2sb majerin (maklang panaskan dulu atas api)


garam


air


Cara


Masukkan tepung+garam dan tuangkan majerin panas...kacau pastu masukkan air sikit demi sikit dan uli sehingga tak melekat di jari lagi dan bekas yg kita uli tu pun npk bersih maknanya dah cukup pengulian..hehehe.


...utk difrozenkan...tak perlu beli kat PARAM sbb yg jual tu tak sedap intinya...selalu beli tak menepati citarasa maklang


kuih gulung
dadih epal ..beli instant dadih aje..guna 1 paket dadih dan sukatan air,gula dan susu cair tu buat 1/2 aje ..nanti hasilnya takde le lembik sgt dadih tu.
sambal udang

sambal sotong bersama nenas

2 comments:

quinnie said...

salam maklang..baru saya tau gula sira tu kena letak skit tepung gandum..terima kasih maklang..satu ilmu baru yg saya dpt pagi2 ni...:)

saya pun kuih muih buat sendiri...karipap kalau beli inti memang tak menepati citarasa..buat sendiri jugak yg sedap...boleh letak daging byk2...hehehhe

Lovely Kitchen said...

Salam ramadhan dan salam kenal maklang...tq sudi singgah LK...waaa tips baru utk sira kuih...thanks for sharing...