PRODUK MUSLIM . BERSIH. SUCI. HALALAN TOYYIBAN

Tuesday, April 7, 2009

DAGING MASAK KERISEK

..sapa yg lom cuba tu diharap cuba le ye...hanya resepi2 yg terpilih dek tekak maklang akan dpt tinggal bersama maklang di banglo yg indah ini...keh keh keh....

Daging Masak Kerisek
Sumber: Cranko21

Bahan-bahannya A
1 kilo daging lembu - potong dadu sebesar 2 inchi (cuci dan tos)

B - di kisar halus
15 btg lada hidup atau lada kering
3 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
3 btg serai
1 inchi halia
2 biji buah keras- optional

C
2 inchi lengkuas - ketuk2 sket
1 cwn kerisik
8 sudu kicap manis
1/4 cwn air asam daun salam (kalau nak laaaaa tak nak takpe)
garam & gula secukupnya

*maklang campak daun kunyit skit

Cara-caranya
Lebur semua bahan2 (kecuali air asam) dlm kuali hingga daging empok sedikit, kemudian masukkan air asam gaul rata dan masak laa hingga kering. Bila dah kering.. apalagi... ambil nasi panas2 dan makan ler..

4 comments:

Aziha said...

mak lang kite kene tumis dulu ker..bhn2 kisar tu..ke masuk je semua dlm kuali x yah letak minyak...

MamaFaMi said...

Kalau Mak Lang kasi kita sepinggan daging kerisik dan semangkuk acar buah tu, cantik aa.. Kita tinggal masak nasi minyak je... mesti sedap!

ummi said...

Memang sedap daging masak kerisik ni..rasanya Ummi baru jugak buat..tp kalau dapat yang air tangan Maklang ni mesti lgi best..kebetulan nasi minyak malam tadi ada lg sikit tu..leh la lawan dengan daging nih..hehe..

shima said...

bestnyerrrr lauk...mcm lauk kenduri pun ada! silap ler masuk dapur maklang ni time lapar2...ikshhh