PRODUK MUSLIM . BERSIH. SUCI. HALALAN TOYYIBAN

Sunday, January 11, 2009

KEK COKLAT KUKUS


Teringat masa dulu, kek yg pertama sekali maklang wat kek bebop ni laa..1st time wat kek dan menjadik lak terus mklang meroyan dlm dunia baking...heheh
Kek Coklat Kukus
Sumber : Bebop
Bahan
1 1/2 butter (250 GM + 125 GM)
2 cwn gula halus
1 tin susu cair
4 bj telur
2 cwn tepung gandum
1 cwn koko powder
1 st b/powder
1 st /bicarbonate
1 st vanila

Cara
Cairkan butter dlm periuk, kemudian masukkan susu cair, vanila dan gula.
Kacau perlahan hingga semua hancur dan sebati kemudian tutup api dan biarkan adunan suam.
Selepas itu, masukkan telur yg telah dipukul dahulu ke dlm adunan satukan dan ayak tepung, koko, bpower dan soda.
Kemudina campurkan semua bahan kering dlm acuan tadi dan kacau sebati hinggar rata kemudian kukus selama 1 1/2 jam.

4 comments:

apple said...

ewah2x maklang.. dah pindah rumah baru ye. patutla berkilat2 dapo ;)

maklang azie said...

hehehe....berkilat dapur tu maklang guna clorox aje..

liin said...

salam maklang,
rasa sejuk aje masuk banglo baru maklang...

maklang, nak tanya kalau nak buat toping mcm dlm gambar kek coklat kukus ni mcm mana ye?

maklang azie said...

salam.tq sbb sudi dtg jenguk kat banglo maklang ni hehe..

toping tu mklang parut je cooking choc. n tabur atas kek...ni versi org malas nak deco..heheh