PRODUK MUSLIM . BERSIH. SUCI. HALALAN TOYYIBAN

Wednesday, July 31, 2013

FAMOS AMOS COOKIES




Macam2 versi famos amos yg terdapat di internet. Kali ni nak try famos amos dari blog Yati Memories. Kawan saya buat jual hingga meletup2 so apa kata kita buat je sendiri, lebih jimat lebih berbaloi.Saya adjust resepi ni supaya ianya tak terlalu manis ye...kang ada pulak yg potong kaki...hehehee



FAMOUS AMOS CHOC.CHIP
sumber : Yati Memories


Bahan²
  • 1 cawan gula kastor/halus-saya tak letakpun
  • 1 cawan gula perang  
  • 1 cawan mentega
  • 1 cawan minyak
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar susu segar
  • 4 cawan tepung gandum
  • secubit garam
  • 1 sudu kecil cream of tatar
  • 1 sudu kecil baking soda 
  • 1/2 cawan walnut cincang saya guna badam cincang
  • 2 cawan semisweet chocolate chip
  • 1 sudu kecil esen vanila
Cara²

  1. Pukul gula, mentega, minyak, telur, susu dan vanila hingga sebati.Yatie gaul guna whisk je.
  2. Masukkan tepung gandum, garam soda bikarbonat, walnut dan coklat chip
  3. Adunan memang lembik...sudukan satu sudu kecil diatas dulang pembakar...jarak²kan sket sebab nanti kukis akan mengembang sket....dulang tak perlu gris..
  4. Bakar pada suhu 350 'F (175 c) dalam 10-15 minit atau sehingga masak bergantung pada jenis oven..
  5. Setelah kukis perang, angkat dan sejukkan diatas redai sebelum dimasukkan dalam bekas kedap udara
Nota : saya cekup2 dgn tangan aje sebesar ibu jari, kalau guna sudu lambat...hehehe....

No comments: