PRODUK MUSLIM . BERSIH. SUCI. HALALAN TOYYIBAN

Friday, November 19, 2010

JOM KITA MENEBAR...

... dah siap potong, cicah ngan kuah kari

Pagi ni lepas subuh ngan tak sabar2nya misi menebar pun bermula....bila ditekan tepung tu aduyaiii..lembut senang pulak ditarik2 tanpa koyak....biasanya mklang wat roti canai koyak rabak tp hok ni cam mudah lak...disbbkan lembut tu, kita pun tebar le ...mak aiii susah lak nak tebar terbalik2 cam kat kedai tu tp tak pe kita just tarik ikut lebar talam jeww...jadi le kan...janji npk kenipisan roti tu..hehehe....dah siap bakar taraaaaaaaaa......misi berjaya kali ni...komen abi bleh wat lagik....sampai hero tecik mklang kata abah beli roti ni bukan mak buat...sabor je lee..hehehehe....
Mklang wat 1/2 adunan dr resepi dibawah... dpt 6 keping roti..
ROTI CANAI SEMPOI
Sumber : Joayee my resepi
Bhn
550g tepung gandum
250g air
1 biji telur
3sb susu pekat
1st garam
1st majerin
1-2sb tpg gandum jika terlembik semasa menguli (mklang tak letak pun sbb adunan tu dah ok)
Cara
Masukkan air,telur,susu pekat, garam dan majerin dlm satu bekas = kacau
Masukkan bancuhan tadi dlm tepung
Uli hingga jadi doh
Rehatkan 10'
Uli lagi 5;, rehatkan dan ulangi proses ini sebyk 3x
Bentukkan bulat2 dan sapu majerin dan perapkan.
TIP : terlebih uli doh akan kenyal dan susah nak tebar dan dah masak roti kenyal..tu sbb proses uli rest diulang 3x
tak abih boleh simpan dlm peti ais selama 2 hari.
Cara Buat Telur style MIL maklang senang jewww....
Telur -
Bwg
Cili merah/hijau
Goreng hancur semua telur ni ..lembik2 skit pun takpe....pastu letakkan aje dlm roti canai pastu lipat dan angkat letak dlm kuali leper...pastu bakor lee...

3 comments:

Jasmeen Home Delight said...

haaallaaa...kita x der talam besorrr..mana nak meneborr...
tmn tebor kt mapley jer maklang...hahaha

~Cerita Dari Hati~ said...

http://periukbertepuksudipmenari.blogspot.com/

http://coratcoretseorangaku.blogspot.com/

salam maklang.. nak exchange link :) tq

asmar said...

salam maklang. saya setuju dengan pendapat maklang ttg resepi ni. saya pun dah buat banyak kali. nipis je.