PRODUK MUSLIM . BERSIH. SUCI. HALALAN TOYYIBAN

Wednesday, February 4, 2009

BANANA CHOC CHIP MUFFIN



Bila dipandang pisang atas meja, kesian lak rasanya.....sayang kalo dah lebam2 tu dibiarkan gitu aje....nanti cik tong jugak yang kenyang...dari membazir apa kata kita wat banana choc chip muffin....chedappppp.....harum satu rumah dek bau muffin ni.....anak pun tak sabar nak makan sbb dah terguda ngan baunya.

Banana Choc Chip Muffin
Sumber : chefwan

Bhn
1/2 cwn butter
1 cwn brown sugar
1 biji telur
1 cwn pisang masak, dilecek
1st soda bikarbonat
2sb air panas
1 1/2 cwn tepung gandum
1/2 st garam
1/4 cwn choc chip

Cara
- Putar butter + gula hingga gebu
- Masukkan telur dan pisang
- Masukkan soda dan air panas dan tuang dlm adunan tadi
- Masukkan tepung, garam dan choc chip
- Kaup balik hingga rata.
- Sudukan adunan dlm muffin dan tabur sedikit cchip utk hiasan diatasnya
- Bakar selama 20'

*maklang sarankan jgn terlalu penuh isi adunan sbb muffin ni naik tinggi wpun tak guna bpowder.

8 comments:

MamaFaMi said...

Tapi kalau nak celen muffin Mak Lang yang menggunung tu, kita sarankan isi penuh! Hahaha... sabor je la!

zanaz70 said...

betui le maklang bau dia wangi...sampai terbau2 kat sini ha kih kih kih...rupa dia tu betui2 menggoda cheq la...

shiela said...

dah buat dah Maklang. Alhamdulillah, menjadi muffin ku. Sedap pun leh tahan... Thanks for ur advise pasal resepi ni..

shalyafzan said...

Salam MakLang,

Saya ni peminat setia maklang dari jauh..hehe..
Tahniah di atas 'banglo' baru maklang ni..

tapi saya ada kemusykilan..kenape saya xbleh masok ke 'umah setinggan' lama maklang tuh??
fotopages tu dah kena blok ke?
harap maklang bleh unblok blk..
sbb byk resepi2 yg saya suke..
hehehe..

terima kasih maklang..

maklang azie said...

mamafami : hehehe....maklang letupkan nanti mufin ma baru tau...eheheh

maklang azie said...

zanaz70 : mesti kuat bau mufin tu kan, kalo tak awat zanaz leh mai umah mklang...ahakkkk

maklang azie said...

shiela : congrat...dah sukses wat mufin ye.....pasni leh le try mufin yg lain lak....tunggu eh esok punya muffin akan mariiiii....

maklang azie said...

shalyafzan : rumah setinggan dah pasang padlock...nak datang ambik kunci kat maklang ye....