PRODUK MUSLIM . BERSIH. SUCI. HALALAN TOYYIBAN

Thursday, March 6, 2014

APA ITU PRETZEL

Mini pretzel oreo n choc diorder oleh Cikgee..

Memandangkan ramai yg bertanya samada akak ada buat kelas ke tak, jawapannya akak tak buat kelas pretzel. Kalau nak belajar boleh ikut kelas Ida Bakery. Kalau tak nak belajar, beli je pretzel readymade, dan celup aje dlm choc yg anda suka. Dekat mana nak beli, kena rajinlah mencari, kat FB pun ramai yg jual pretzel secara borong. Itu je info yg akak dpt bagi, selebihnya pandai2lah mencari ye adik2 semua. Mini pretzel ni dalam gambar nampak macam besar tapi hakikatnya kecik aje jadi tepuk dada tanya poket dulu hehehe...

Pretzel adalah sejenis kue yang berasal dari Eropa, kemungkinan besar dari Italia. Kue ini berupa tiga simpul atau belitan. Rasanya asin dan sedikit manis. Pretzel ada yang lunak dan ada pula yang keras.
Pretzel yang keras telah dikembangkan ke beberapa variasi bentuk dari simpul yang berputar sampai ke bentuk lurus “tongkat pretzel” (disebut dengan “Salzstangen” atau tongkat garam karena ditaburi garam dan di Hungaria bernama Ropi). Adonan pretzel dibuat dari tepung terigu,air, gula, dan ragi, dan ditaburi dengan garam kasar.
Pretzel biasanya dilapisi dengan kilapan dan digarami. Pretzel dapat ditemukan dalam beberapa variasi bentuk dan ukuran. Pretzel lunak tradisional kira-kira seukuran sebuah tangan. Kebanyakan pretzel keras adalah hanya tongkat setebal 2-3 mm. Pretzel keras yang setebal 0.8-1.5 cm disebut dengan nama pretzel Bavaria. Di beberapa bagian di Eropa seperti Austria, pretzel tradisional sering mengandung biji jintan bercampur dengan adonan.
Di Amerika Serikat, pretzel adalah kue yang populer, Pennsylvania adalah pusat dari sejarah dan produsen pretzel. Sebuah variasi di Amerika adalah pretzel yang dilapisi yoghurt (atau “wajah hantu”), dengan lapisan tipis yoghurt. Pretzel yang keras juga tersedia dengan permen manis yang berlapis coklat, stroberi, dan berbagai rasa lainnya. Pretzel keras yang dilapisi coklat juga sangat populer, terutama disekitar hari raya Natal. Beberapa kemungkinan lain dalam penyajian adalah dengan mencelupkan pretzel di dalam mustard.
 (Sumber : Wikipedia)

No comments: